bangkok

aangekomen in bangkok midden in de nacht rond 2.00 naar de koh san road gelopen om opzoek te gaan naar een guesthouse. wat een drukte en wat een chaos en wat een herrie als je daar na een busrit opzoek naar een guesthouse aan komt. het nachtleven was in volle gang. er zijn 2 kroegen tegen over elkaar waar van je de muziek door elkaar hoort en de mensen staan allemaal buiten op straat te feesten. daar loop je dan met je backpack denken waar je heen zou gaan. in ieder geval absoluut niet in deze drukke straat!

eerst maar even wat gaan eten bij de subway, heerlijk om die weer eens te zien! genoten van me broodje en de lonleyplanet erbij genomen om te bekijken waar ik heen zou gaan. opzoek naar de guesthouses in de rustigere straten lopende van de koh san road naar de rambutti word ik op eens aangesproken door een vrouw uit korea of ik hulp nodig had, kijk ik naar links staat aaron! daar ineens weer samen met het koreaans vrouwtje wat hij die avond heeft ontmoet. aaron is een jongen uit amerika die ik ontmoet heb in tanah rata later tegen kwam in georgetown en nu weer hier midden in de nacht opzoek naar een guesthouse! aaron vertelde dat die in merry v verbleef en dat het in het rustigere gedeelte was. met ze alle richting daar gelopen maar zijn guesthouse zat al vol. ze zijn nog even mee gelopen naar het guesthouse die ook in de lonely planet staat. daar kwamen we marian tegen een meisje die ook alleen reist uit argentienie. afscheid genomen van aaron en het vrouwtje en daarna met marian verder gegaan op de zoektocht naar een guesthouse. uit eindelijk hadden we er eentje gevonden waar we ook al meteen in mochten om 5 uur in de ochtend. we hebben er voor gekozen om een klein beetje meer te betalen en samen een kamer te delen zodat we een eigen douche hadden en we hadden ook meteen airo. er was in het guesthouse zelf maar 1 douche aanwezig voor te veel kamers op de verdieping.

met de intentie dat ik de volgende dag bangkok zou verlaten door de chaos en dat ik het op het einde van me reis ook nog kan bekijken toch ineens omgeslagen en uit eindelijk vier dagen in bangkok verbleven. er waren nog andere vrienden van marian die ze eerder op de reis had ontmoet. zo stonden we de volgende avond na drie uurtjes slapen en de dag bangkok bekijken ook op de koh san road tussen de menigte. het was geweldig uitgaansleven.

de volgende dag wouden we de drie belangrijkste tempels gaan bezoeken. het was 1 uur toen we bij de royal palace aan kwamen. de tempel die daar in is kan je niet los bezichtigen. daardoor heb ik besloten om dit in de laatste dagen van mijn reis te doen omdat ik heb gelezen dat de royal palace 2 tot 4 uur in beslag neemt als je het goed wilt bezichtigen. we hebben onze tijd genomen voor de andere 2 belangrijkste tempels waar onder 1 met de grote liggen budha. deze tempel vond ik erg leuk en mooi om te zien. de andere net aan de over kant van de rivier vond ik zelf niet zo intressant. ik vind het bouwwerk van de liggende budha ook mooier.

die avond wilde ik optijd naar bed gaan en was ik onder weg terug naar mijn guesthouse aan het lopen toen ik me buren van de bus naar bangkok tegen kwam! toch terug omgedraaid en nog een drankje met hun gaan doen. 3 jongens van zweden en 1 meisje tiney uit duitsland. uit eindelijk om half 1 in me bed om er de volgende dag om 6 uur weer uit te gaan voor de floating market.

de floating market is leuk om te zien, als je het kunt zou ik aanraden om er zelf na toe te gaan. wij hebben het georganiseerd gedaan. je bent dan 2 uur op de floating martkes terwijl het ritje in de boot 30 min in beslag neemt. ze vragen overal veel te dure prijzen op de floating market en optioneel is een cobra show of een olifanten tocht. als je hier niet voor gaat dan is een half uur in het bootje dobberen tussen de marktkraampjes meer dan genoeg! het is wel een mooie ervaring om een floating market te zien. een persoon die in bangkok heeft gewoond heeft me aangeraden om naar een floating market te gaan die niet touristisch is wat denk ik wel een betere optie is. je moet dan wel vroeg gaan want het is in gang tussen 6 en 8 in de ochtend daarna zijn de locale mensen weer weg. ze halen daar het eten voor hun foodstalletjes zodat de mensen bij hun kunnen komen ontbijten.

ik herinner me nu dat ik niet meer de preciese volgorde weet maar in het begin van bangkok zijn we ook 1dagje gaan shoppen naar de bkk shoppingmall waar dat we beiden met lege handen weer terug vandaan kwamen met de keuze om op koh san road verder te gaan shoppen. het enige wat ik in bkk had gehaald was een oplader voor mijn mp3 speler.

naar bangkok ben ik naar het treinstation gegaan. ik kon of in de nacht aan komen in phitsanulok of in de ochtend in chiang mai. ik wilde eigenlijk naar phitsanulok om sukhutai te bezichtigen. 10 min na gedacht wat ik zou doen en besloten om meteen naar chiang mai door te gaan. terug aangekomen bij het loket was chiang mai al helemaal vol geboekt en kon ik alleen nog in de nacht in phitsanulok aankomen. ik had er toch geen goed gevoel bij om midden in de nacht in zo rustige plaats aan te komen en had leuke mensen in de trein onmoet die naar chiang mai gingen vier andere nederlanders die ook allemaal alleen reisde en elkaar in de trein en op de reis hadden ontmoet en 1 canadees.. aangekomen in phitsanulok zag ik dat er nog 1 bedje vrij was en de trein was dus toch niet volgeboekt. gevraagd ofdat ik mijn kaartje kon verlengen tot chiang mai wat geen enkel probleem was. eerst was die wel een vekreerd bedrag aan het berekenen maar gezegd dat het niet klopte en uit eindelijk alleen het verschil tot chiang mai bij hoeven te betalen.

de trein was echt een lolletje. eerst gezellig wat zitten praten in de trein coupee van de drie nederlanders en 1 canadees en daarna hebben we in het kleine restaurantje waar ze wat muziek draaide onze eigen feestje gebouwd! daar nog wat engelse tegen gekomen. helaas geen het restaurant al vroeg dicht. ik denk om 1 uur. het restaurant was op het middenstuk en werd gesloten omdat het personeel daar moest slapen. we konden niet meer met ze alle bij elkaar blijven. ik keek nog even op me treinkaartje en het bleek dat me trein ong een uur later aan zou komen. nog met sam een jongen uit engeland in een tussen stuk van de trein gezeten omdat dat de enige lokatie was om nog wat te praten. nadat ik mijn kaartje had verlengd naar chiang mai ben ik gaan slapen wat goed te doen is in de trein op je eigen bedje in de 2de klas. wel stond op een geven moment de airco veel te koud en was me dunne dekentje niet voldoende om me warm te houden.

in chiang mai aangekomen uit de trein gestapt en gekeken of ik de andere van de trein nog zag. daarna zijn we met ze alle naar een guesthouse gegaan die klanten aan het werven was bij de uitgang van het treinstation.

het was een goede guesthouse met hangmatten in de tuin. ik had de kamer gedeeld met ruben. het was een ruime kamer met 2 aparte bedden we waren voordeliger uit om het te delen dan een kamer voor ons zelf en hadden ook nog eens een warme douche