boarder

De reis met de minivan naar het hotel voor de boarder is goed verlopen. We kwamen er wel pas om half 2 s'nachts aan en de volgende ochtend zou er alweer om 7 uur op onze deur geklopt worden. Kort nachtje dus. Het guesthouse was wel oke. Ik had mijn eigen kamer en hoefde het gelukkig niet met een andere reiziger te delen.

In de ochtend een ontbijtje genomen bij het guesthouse en daarna werd ik bij de boarder afgezet. Hier kon ik een boot nemen naar de overkant van de rivier waar je laos binnen gaat. Ik had er deze x voor gekozen om alles zelf te regelen en de tocht alleen tot de boarder te boeken. Ik was uit eindelijk duurder uit dan dat ik het georganiseerd gedaan zou hebben, terwijl ik van patrick gehoord had dat hij ook alles los had gedaan en goedkoper uit was vanuit laos naar pai.

In laos aangekomen vond ik het wel even stressen. Ik vond het niet goed geregeld bij de binnenkomst in laos. Stond ik in de rij te wachten voor de visa waar 2 loketjes zijn met een enorme rij er voor. Het ene loketje is om je ingevulde papieren met paspoort ect af te geven en aan het andere loket direct er naast moest je wachten tot je paspoort klaar was. Bij het loket stonden de papieren die je eerst moest invullen voor dat de rij voor het loket nut had om in te gaan staan. Erg onhandig geregeld dus.gelukkig was er op dat moment een groep nederlanders die riepen 'daar is onze reisleider, je kunt aan hem alles vragen'. Wat een uit komst op een moeilijk moment een reisleider voor me neus en nog uit nederland ook!

Uit eindelijk klaar met het regelen van mijn visa en de paspoort terug de reis mogelijkheden naar luang prabang bekeken. Ik kon op een bus wachten wat de goedkoopste optie was maar die ging pas om 5pm en het was pas half negen. Ik had geen zin om de hele dag te wachten en uit eindelijk de slowboat geboekt. Waar ik een half uurtje later al klaar voor moest staan.

De reis op de slowboat was goed verlopen. De eerste dag waren er in het voorste gedeelte geen stoelen en hadden de locals een soort picknick plaats gecreeerd. Ze maakte echt een feestje van de reis wat heel erg leuk was om te zien. Allemaal hapjes en eten op de grond en een glas wat met bier rond ging. Ze gingen zelf ook muziek maken door met een lepel op een bierflesje te tikken te klappen en te zingen.

Ze waren ook heel erg open. Ik ging er even heen om wat foto's te maken en ze vroegen mij meteen om erbij te komen zitten en duwden mandarijntjes in me hand, kwamen aan met het glas en bier erin en vroegen of ik wilde drinken. Gezegd dat ik geen alcohol drink waarop ze het toch nog een paar x geprobeerd enm gevraagd hebben. Na iets van een uurtje ben ik weer terug op mijn plaats gaan zitten omdat ik moe was. Een man kwam nog wel de hele tijd vragen of ik er weer terug bij kwam zitten.

Onderweg stopte onze boot ook wel eens bij dorpjes aan de mekong (enkele houten huisjes aan de rivier) waar ze mensen af zette of op haalden. De mensen die er af werden gezet vlogen weer terug in de armen van de familie die aan gerent kwam. Heel bijzonder om te zien hoe blij deze mensen waren om elkaar weer te zien.

Na 6 uur varen met de slowboat waren we aangekomen in de plaats van onze overnachting. Een klein dorpje waar ik zelf niet veel van heb gezien. Voor we op de boot gingen had ik claire ontmoet een meisje uit engeland. We hebben samen een kamer gedeeld. Toen we de boot af kwamen kregen we 100 bath p.p te horen wat niet duur is! Dus meteen gebruik gemaakt van de service om ons na het guesthouse te brengen. Na dat we gesetteld waren opzoek gegaan naar een restaurantje. We hadden geen zin om ver te zoeken en hebben 1 straat bekeken. Uit eindelijk zijn we bij het drukste restaurant gaan zitten. Wat een goede keuze was! In de minivan zat ik bij een gezin uit engeland wat op een andere boot gekomen was maar daar ook in het restaurant binnen zat. Toen w het eten hadden besteld kwam ook de nederlandse georganiseerde groep binnen. Wat een toeval! Maar wel heel leuk.

Ik ben nog even naar de groep gelopen om nog wat advies aan de reisleider te vragen wat uit liep op een heel gesprek en claire er maar bij geroepen omdatr het lang duurde. Vervolgens de avond gevuld en een drankje met de groep gedaan. Daarna zijn we terug naar het guesthouse gegaan om optijd te gaan slapen zodat we weer fit zouden zijn voor de volgende dag op de boot