rafflesia flower

we hebben er voor gekozen om de halve dag toer te doen, echter kwamen we in de jeep al snel tot de beslissing om onze toer te veranderen in een hele dag om zo ook het mossyforest (most bos) te kunnen zien.

het was ongeveer een uur rijden met de jeep naar het startpunt van onze 3 uur durende trek door de jungle om de bloem te bezichtigen. het was een echte regenwoud trek met de nodige obstakels, soms moesten we door de riviertjes heen (waar wel stenen in aanwezig waren waar we over heen konden lopen) over hoge boomstammen heen klimmen, hoge opstappen waar de grond ineens een stuk hoger was, onder de takken en bladeren door enz. het was een leuke maar vrij pittige trekking. onderweg naar de bloem zagen we ook nog een bloem van 15 dagen oud. de bloem is dan al uitgebloeid en er is nog een zwarte knop over. de bloem bloeit voor vier dagen. als de bloem is uitgebloeid betalen de toerorganisaties de abboriginals(?) om een nieuwe bloem te zoeken die in bloei staat. onze bloem stond voor de 2de dag in bloei. het was erg mooi om deze enorm grote bloem te zien en de jungle trek was zeker de moeite waard. echter zou ik niet aan de bloem ruiken het ruikt niet lekker!

op onze weg door de jungle hebben we ook nog een vlinder, duizendpoot, libelle en insecten gespot.

we waren met 8 toeristen in de jeep, het was een leuke groep en zes van de 8 waren van de father's guesthouse.

na de jungle trek zijn we door gegaan naar het dorp waar de mensen nog in een stam leven van vroeger uit (wel wat gemoderniseerd ze leven niet meer in de stroo huisjes en hebben een scooter) ik weet niet meer wat de naam van dit soort mensen is. sommige jagen zelfs ook nog op dieren maar grotendeels halen ze ook hun eten van de markt. ze hadden een aapje als huisdier wat ze later gebruiken om te eten. dit vond ik niet leuk om te zien hij zat aan een koord bij zijn hok en kon zich niet ver verplaatsen. de kinderen speelde buiten in een waterplas met autotjes wat erg leuk was om te zien.

na dit dorp van ongever 6 huizen bezocht te hebben zijn we gaan lunchen in een indiaa's restaurant. na deze lunch zijn we verder gegaan naar het mossyforest, waar we eerst een goede uitleg kregen van de planten. daarop volgende de klim om in het mossyforest terecht te komen, het was een stijle berg op langs de weg. het is wat lastiger om hier door heen te lopen omdat er meer hoogte verschillen zijn als in de jungle maar het was zeker de moeite waard om dit ook eens te zien. een mooi plekje op de wereld, wat wij niet wilde missen nu we er bij in de buurt waren.

na het mossyforest zijn patrick en ik wat gaan eten in een indiaa's restaurant, waarop al snel wat andere van de guesthouse ons volgende. we hebben een gezellige afsluiting van de dag gehad.

de volgende dag was vikky helaas al vertrokken en kon ik geen afsccheid meer van haar nemen, patrick en ik vertrokken die dag ook en een paar andere bleven nog (die paar andere ben ik hier in georgetwon weer tegen gekomen erg leuk). de dag heb ik samen met patrick doorgebracht, we hebben rustig aan gedaan ergens wat ontbeten, gekeken voor mijn bus patrick wist al dat hij om half drie ging vertrekken en ik heb de bus van 3 uur genomen. ook hebben we nog de laatste inkopen gedaan en afscheid genomen bij de guesthouse, waar we te lang waren blijven hangen door de geweldige verhalen van de eigenaar. snel maar even wat fruit genomen, want aan lunchen kwamen we niet meer toe. daarna kwam het afscheid patrick ging naar kuala lumpur om zijn vlucht te nemen nar camboja. ik ben verder gereisd naar ipoh